מ"ה דעתי

חנוך לנער לפי מידתו
דורון שהם | 13/09/2020 | 0 תגובות

בכל שבת אני קורא בהתרגשות את ה"דף לחבר" זהו מסמך ספרותי מז'אנר שאהוב עלי במיוחד. "המספר הנסתר". בטקסטים הרבים מובל הקורא בין המילים הכתובות לבין הכוונה הנסתרת של המחבר אשר מביא את הקורא להבין את כוונתו (של הסופר) רק לאחר קריאה מעמיקה. קריאת הטקסט כפשוטו לפעמים אינה מובילה להבנה של כוונת הכותב. ובכן ב"דף" האחרון מצאתי טקסט שגרם לי בהחלט להתרגשות בהיבט הספרותי. בסוגה הזאת של ספרות עולות בראשו של הקורא כבר בהתחלה שאלות וספקות המעוררות בו רצון להמשיך ולפענח את הכוונות. שאלה ראשונה שעלת בראשי מה עניינו של רכז ועדת החינוך בסוגיית חלוקת הרווחים? מיד לאחריה התעוררו שאלות נוספות שרק הגבירו את סקרנותי (כפי שראוי בסוג סיפורת זה) עלתה בי השאלה האם נציגי ועדת הצעירים צריכים לייצג את רצונותיהם ושאיפותיהם  של הצעירים בקיבוץ או שמא להגן על הקיבוץ מפני גחמותיהם של אותם צעירים חמדניים ורודפי תענוגות. שהרי ציטוט מדבריהם של נציגי ועדת הצעירים מציין שהם ,אכן מרימים את הכפפה שהוטלה לעברם ומתכוונים להתייעץ בינם לבין עצמם בנושא ולהביא למזכירות המלצה. חיפשתי איזה רמז לכוונה סמויה לערוך מפגש של כל צעירי הקיבוץ לדיון בחלוקת הרווחים שלהם היה חלק ביצירתם. לא מצאתי. גם בקריאה חוזרת ונשנית. עלו כמובן עוד שאלות אבל כקורא מנוסה החזרתי את עצמי אל הנושא המרכזי שעלה מן הכותרת של הדיון. חלוקת הרווחים של הקיבוץ. כזכור שיחת הקיבוץ ביקשה לדון ולקבל הצעות לנוסחה חדשה לדרך חלוקתם של רווחי המפעל והקיבוץ הסמוך אל שולחנו. כאן נגלה לעיני אותו סוד שהוחבא תחת הכותרת המטעה.

הדיון עסק בכלל בחינוך צעירי הקיבוץ לערכים של צניעות הכרת תודה, מחויבות לקהילה וערכיה ועוד ערכים חשובים מסוג זה (מכאן מתבהר גם תפקידו של רכז ועדת החינוך בדיון) בין הציטוטים (שמובאים בדרכו הספרותית המצמצמת של המחבר) נאמר גם שצריך לשלוח את הצעירים להתנסות בעולם האכזר שמחוץ לקיבוץ "שיתמודדו עם קשיי פרנסה" למשל. שידעו "שכסף לא גדל על העצים" גם כשאין כבר מטעי כסף בקיבוץ כפי שהיו פעם.... וכדי להרבות בלבול הביאו בפנינו הקוראים התמימים מידע חשוב על התנהגותם ודרכי חינוכם של ילדי האלפיון העליון (שאליו כמסתבר אנחנו שייכים) שמחתי שמחה גדולה לדעת שבין קברניטי הקיבוץ נמצאים אחדים המקורבים לאותו אלפיון ולהם מדע פנימי בדוק על אורחות חייהם ועל מינהגיהם בתחומי חינוך הילדים.

לסיכום שלב זה של העיון הספרותי בטקסטים של "הדף לחבר" אני מציע לשלב מדי פעם בדיוני ההנהגה גם קולות עממיים יותר . כ"אחד העם" אני מציע לדון בחלוקת הרווחים במישור המתמטי ולגבש נוסחה חדשה ולא לערב דעות כאלה ואחרות על חינוך ונאמנות לחיי הקיבוץ שהם לעצמם נושאים חשובים וראויים לדיון נפרד. אולי במסגרת 20 -30 30- 40 או כל עשור שימצא מתאים

הוסף תגובה

תגובות לדעה:

עדיין אין תגובות לדף זה.
מוזמנים להגיב!