מ"ה דעתי

כמה נקודות בעקבות הדיון במזכירות על חלוקת רווחים
ירון שטרן | 14/09/2020 | 3 תגובות

כמה נקודות בעקבות הדיון במזכירות על חלוקת רווחים (בונוס) עבור צעירים:

ינקול שקד, ירון שטרן

·         ה"אקסיומה" לפיה עלינו לדרוש מבנינו להתנהל תחת תנאי מחיה ירודים ("צניעות...") כביטוי לערכי מוסר כלשהם (...) תמוהה עד הזויה, מבחינתנו. זה נכון שרוב אוכלוסיית תבל חיה תחת מחסור כלכלי עמוק ומתקשה לשרוד, לחיות ולהתפרנס בכבוד. אלא שזה לא נעשה כחלק מאידיאולוגיה ערכית או מוסרית, אלא להיפך – זוהי מציאות מעוותת שמכתיב היום העולם הכלכלי, וזו לא אמורה להיות הדוגמא והמסר אותו נעביר לבנינו כמשהו שיש לשאוף אליו, ובוודאי שלא לכוון אותם לשם באופן יזום. אין שום סיבה שנשלח אותם "להתאמן" על איך לשרוד את הגיהנום הכלכלי הזה.

·         ה"עובדה" כי הקבוץ מצפה מבניו, עד גיל שלושים, להתנתק ממחוייבותו אליו כדי לצאת להתנסות במציאות אחרת, קצת מרחיקת לכת – יש מי שירצה להתנסות, ויש מי שלא. הקבוץ בהחלט מבין את הצורך של אלו הרוצים בכך, ומאפשר להם לממש את האופציה. זה עדיין לא אומר כי זו האפשרות הרצויה מבחינת הקבוץ. לנו נראה כי דווקא נשמח לעודד את אלו אשר אינם מעוניינים בהתנסות הזו, ובטוחים יותר בדרכם כאן, להצטרף למערכת ולהיות שותפים מלאים בה.

·         קשה לנו מאוד להתחבר להנחת העבודה הכוללנית לפיה הכסף משחית וגורם לאנשים מתחת גיל 30 לעוות את תפיסת עולמם, לאבד ערכים ולפעול בחוסר אחריות וללא מחוייבות. אם אנחנו סגורים על כך שיש לבנינו בעיות ערכיות ומוסריות, הן לא נגרמו בגלל הכסף ולא יפתרו אם נמנע מהם אותו. אם מישהו חושב שהחינוך אותו מקבלים בנינו, באמת מוביל למקומות הללו, כדאי שנטפל בשורש הבעיה ולא נתלה זאת בכסף.

·         אותם דברים בנוגע לקולות הקוראים להעמיד סימני שאלה לגבי קליטת בני-קבוץ במקום בו נולדו, גדלו והתחנכו. זוהי גישה מדאיגה ומטרידה הפוגעת אישית בכל הורה המצפה כי הקבוץ יתייחס לילדיו כפי שמשפחה אמורה להתייחס למי מבניה הרוצה לשוב לבית בו גדל.

·         לסיכום – המשמעות המעשית של חלוקת הרווחים, היא בסופו של דבר העלאת רמת החיים והרווחה הכלכלית שלנו, כחברה, בהתאם לתוצאות הכלכליות. בסוף היום, כל המערכת העסקית של הקבוץ, על ענפיה, מפעליה ותאגידיה, פועלת על מנת למקסם רווחים ולאפשר באמצעותם, איכות ורמת חיים גבוהה ככל שנראה לנו נכון.
רובם הגדול של בנינו וצעירינו, עבר מסלול חיים שכלל שנת שירות והתמודדות עם כל מה שמזמנת, כמו גם, שירות צבאי, חלקו בקצונה, חלקם אף חוו  מלחמות ושירות קרבי פעיל, על כל האחריות והמחוייבות שהמסלול הצבאי דורש מהם וסומך עליהם, רובם גם התנסו לחיות תקופה מסויימת מחוץ לקבוץ, על כל מה שמשתמע מכך, ולפיכך, אנו מסרבים להצטרף לטרנד שמצייר אותם כאנשים מוגבלים, אשר אינם מסוגלים להתמודד עם ניהול תקציב, ובוודאי שלא כחסרי אחריות או מחוייבות למקום בו הם שותפים ושאמור להיות עבורם בית.  
בני הקבוץ, באשר הם, זכאים להנות מהרווחה הכלכלית של כולנו ביחס כזה או אחר, כפי שאמור לקרות בכל חברה רב-דורית או משפחה נורמלית (רק נזכור, שגם היום רוב הצעירים מקבלים רק חצי או רבע מחלוקת הרווחים). אין כל סיבה לחפש דרכים איך לצמצם עוד את רמת החיים שלהם ביחס אלינו ולהגדיל את הפערים הקיימים.

הוסף תגובה

תגובות לדעה:

בונוס למסלולאים

בלה אזוב | 14/9/2020
אני מסכימה עם כל מי שאומר שבני הקיבוץ ברובם אנשים ערכיים מוסריים ופרודוקטיבים. הענין הוא שמסלולאים הגרים רחוק מקבלים בתקופת לימודיהם מעל רבע מליון שקל מהקיבוץ ! וזאת למרות שבגלל הריחוק מתקשים להשלים את חובת ימי העבודה שלהם ולכן משלימים רק בתום הלימודים, תקופה שגם עבורה מקבלים הכל. מכאן שהביעה איננה במוסריות שלהם אלא שלנו. המסר כאן הוא טעות שלנו.

האם מותר לנו לבדוק את עצמינו מדי פעם?

עמי לין | 16/9/2020
אני יודע, הכותרת כמעט ודורשת ממני לכתוב באריכות ובסרקזם (זוהי הדרך האהובה על הכותבים במדור זה להתבטא)- לא!!! למרות זאת, נפשי בחרה גם בפיוס. כמי שנכח בדיון (בתור רכז ועדת צעירים- אגב, אם מישהו מהקוראים מעוניין להחליף אותי בחצי שנה הקרובה, הוא מוזמן להציע את עצמו) ובירך על עצם הבאתו, קצת הצטערתי על אופן פרסומו. למה? כיוון שאין מדובר אמצע הדיון או חלילה בסופו, אלא ביריית הפתיחה. אז ככה, בהקשר לדיונים, אין דבר שמשמח אותי יותר מההדים שהם מייצרים. באמת, רק ככה אני מבין שהדבר מעניין את הציבור. ולא זה בלבד שימח אותי אלה גם הבאים: 1- הדיון עלה מחברים למניין ולא מהנהלת הקיבוץ (שוב, לאנשים עדיין אכפת) 2- הדיון הציע לבחון את עצמינו. לדאבוני, בחינה עצמית מפעם לפעם, לא רק שהיא הכרחית לחברה בריאה, אלא גם שהיא חיונית. 3- הדיון עלה מתוך תפיסה חינוכית וערכית (גם אם לא כולם מסכימים איתה) 4- בפעם הראשונה בשונותי הלא רבות כחבר, מישהו הציע לתת פחות! למרות שאין דבר קל מלחלק כסף כדי להרוויח שקט בקיצור, הדיון שמטרתו לשפר, לבחון ואולי אף לחדד את מטרת חלוקת הרווחים הוא חשוב ואפילו רק בשביל להגיד לעצמינו עד כמה צודקים היינו כל הזמן הזה.

עמי אני חושבת

סמדר לילו | 18/9/2020
שאין בעיה לבדוק את עצמינו. מסכימה שזה חשוב לעשות זאת מדי פעם. אבל אני חושבת שאם בודקים צריך לבדוק רוחבי. ההצעה שהגיעה למזכירות לא היתה בחינה של חלוקת הבונוס ולא הוגדרה כך. היא הוגדרה כבלינת מתן הבונוס לצעירים, לראייה הוזמנו אליה ועדת צעירים וועדת חינוך...שאני לא מבינה מה הקשר שלה היות וועדת חינוך אחראית למיטב ידיעתי לגילאי אפס עד 18. אם בוחנים בבקשה לבחון את כולם. הגדרנו בונוס וכללי קבלה שלו עפ תרומה בפרנסה בשנה הקודמת.בואו נבחן האם כולם עומדים בכללים. יש תחושה שאנחנו בוחנים איפה שקל לנו.בזה מצאתי חוסר הגינות. ועוד דבר יש בסוג הפניה הזו מין תחושה של התנשאות ואפילו פטרונות על הצעירים. לא מדובר בילדים שהקיבוץ אחראי לחינוכם. לשמחתי אנחנו לא במקום הזה כבר. לצעירים האלה יש הורים שמחנכים אותם ואם יורשה לי הם עושים עבודה מאוד מוצלחת. בכלל לדעתי יש משהו קלוקל בתפיסה שלנו את נושא הצעירים, כילדים שצריך לכוון אותם. כל האנשים שאנחנו מדברים עליהם בוגרי צבא, המדינה סומכת עליהם ואנו לא פחות ממפקידים את חיינו בידיהם. כל יום בבוקר אני נותנת את הילד שלי, הדבר הכי יקר לי לצעירה בידיים, אני סומכת עליה בעיניים עצומות. כשאני מגיעה לעבודה בתמה אני עובדת צמוד עם הצעירים שמנהלים או עובדים ברצפות יצור, אני נהנית מכל רגע. אז אי אפשר לשחק במוסר כפול, הם נהדרים בהכל, תורמים בהכל, אבל כלכלית אנחנו צריכים לחנך אותם....מרגיש לי קצת סותר. ועוד דבר, הצעירים מתוקף היותם צעירים אינם חברי קיבוץ עדיין, הם לא מיוצגים בועדות שדואגות לאינטרסים שלהם, לכן לתפיסתי ועדת צעירים היא זו שצריכה לייצג את האינטרסים שלהם נטו לטובתם. ובכל הכוח. ושוב לסיום מסכימה שצריך לבחון וחבקר ולבדוק, אבל אם מישהו מציע לתת פחות שיציע את זה לכלל האוכלוסיה ולא לחלק ממנה. ושתהיה שנה טובה. אני הולכת להיעזרבצעירים מהממים שיעמיסו לי תרומות על הרכב למשפחות נזקקות