מ"ה דעתי

ענף הסעות
1910 | 21/11/2020 | 5 תגובות

            "ענף" חדש נולד בקיבוצנו – ענף ההסעות. עובדה זו מעלה מספר תהיות:

1.       מתי, איך ועל ידי מי התקבלה ההחלטה?

2.       האם זה ענף שירות או ענף יצרני?

3.       אם זה ענף יצרני – מהי התוכנית העסקית שלו, היכן ועל ידי מי אושרה?

4.       אם זה ענף שירות מהו התקנון שלו והיכן ועל ידי מי אושר?

אלו אינן סתם שאלות קנטרניות וברצוני להבהיר את עמדתי. ראשית אני רוצה לציין שאיני חולק על נחיצות השירות הניתן על ידי גוף זה, כפי שאין לי אף מילת ביקורת על דרך ניהולו והתנהלותו. להיפך – גם אני נזקקתי לו לעיתים וקיבלתי מענה מצוין. אינני חולק גם על היוזמה לנצל שעות פנאי של חברים שאין להם ענף או שעבודתם חלקית, למען מתן שירות זה. אני רק תוהה מדוע אנחנו נזקקים לרמייה העצמית בסגנון ישראבלוף. אף חבר שעוסק בשירות זה איננו באמת מתפרנס – שכן אף שקל אינו נכנס לקיבוץ בפועל. בסך הכל עברו מספר שקלים מהחברים לקיבוץ (שהוא – למרבה הפלא – החברים). הדבר דומה לבעל מסעדה האוכל במסעדתו ומשלם בקופת המסעדה את החשבון ובכך מגדיל את הכנסותיה, אותם הוא (בהיותו הבעלים) מכניס לכיסו.

         אין שום צורך בכך! אפשר לחסוך את כל "הסיבוב" של השקלים מכיסי החברים (שאינם דלים) לקופת הקיבוץ (העשיר). שאם לא כן – השאלות דלעיל הופכות להיות מאד רלוונטיות.

         אשמח להערות – אמציה.

הוסף תגובה

תגובות לדעה:

שרות חיני

דורון שהם | 22/11/2020
אמציה ידידי. אכן אינך מקנטר.... אך יחד עם זאת אתה מתעקש לנבור ב"פרוצדורה" במקום לחפש את המהות. אין נפקא מינה מי ואיך יזם את השרות הזה. במבחן התוצאה זה היה מוצלח מאוד ונתן פיתרון לחברי קיבוץ שאינם יכולים או אינם רוצים לנהוג בעצמם. התשלום עבור שרות זה מחושב (אולי בטעות חשבונית) ע"י מי שהוסמך לחשב עלויות עבור שרותים הניתנים בתשלום (למשל נגריה, מספרה פדיקור ועוד). אין צורך בכינוס שיחת הקיבוץ לצורך חישוב העלויות. יחד עם זאת אני משער במידה גדולה של ודאות שהמחיר המסובסד של השימוש ברכב, לאותם חברים שכן נוהגים, מהווה את הבסיס לתשלום ולא העלות המלאה של הרכב. לגבי החיוב על עבודת חברים לטובת חברים אחרים, אני בהחלט מתקרב לדעותיך(אם ניחשתי אותן נכון). ראוי לנהל על-כך דיון נפרד ואשמח לעשות זאת בעתיד הקרוב באתר הזה. בידידות דורון שהם

לאמציה

יריב יבזורי | 22/11/2020
מקור ההכנסה המחושב, אותו לא הזכרת, הן עלויות המונית החיצונית שאותה היינו אמורים לשלם במקום התשלום לענף ההסעות.

לאמציה בהמשך לתגובת יריב

דינה ויכנסקי | 25/11/2020
ענף ההסעות הוא יזמה מבורכת ומשתלם לקיבוץ בכך שהוא מפחית מאד את הכסף היוצא (מהקבוץ החוצה) על הסעת מונית חיצונית, הכסף עובר מכיס לכיס בתוך הקיבוץ ועל הדרך מספק עבודה ופרנסה לחברים הנוהגים.

עבודה אינה בהכרח פרנסה

מיכל ארנון | 25/11/2020
מסכימה איתך לגבי החיסכון הכספי. הכסף אכן אינו יוצא החוצה. השאלה היא לגבי המעבר מכיס לכיס. הכסף עובר מתקציב פרטי של חבר שזקוק להסעה, לתקציב של "ענף" (המרכאות שלי...) ש"מכניס כסף" ממה? קצת מבלבל... מסכימה ומברכת גם על האפשרות שניתנת לחברים לעבוד. להיות עסוקים במתן שרות לחברים שזקוקים לו. מדוע צריך לחייב על זה? יש לנו מצד אחד חברים שזקוקים לתעסוקה, ומצד שני חברים שזקוקים לעזרה, בואו נחבר ביניהם. ואכן החיבור נותן מענה לשני הצדדים. השאלה מדוע לחשבן בכסף? לפי עניות דעתי עצם החשבון אינו יוצר פרנסה. בברכה, מיכל

שרות הסעות

יורי קוסטא | 26/11/2020
לשאלותיך - תשובות חלקיות: 1. מתי ואיך? בדף לחבר מאוגוסט 2014 נמסר ע"י ריכוז עבודה ומש"א: * נסיעות לנתב"ג: לאור הביקוש הרב בהסעות לנתב"ג וכן לעלות הרבה שזה מטיל על הקיבוץ ותמה נעשה ניסיון לצמצם ככל הניתן הזמנת מוניות ולבצע את הנסיעות בכוחות מקומיים. ארז עצמון מרכז מערך זה ולרשותו עומדים נהגים אשר נמצאים בתקופה שבין עבודות. חשוב לציין שמערך הנסיעות כולל גם את נסיעות נתב"ג של תמה וכן שירות לחברים לנסיעות שונות בעלות נמוכה משמעותית יותר ממונית. יש לציין שהפעילות משאירה תרומה יפה לשעת עבודה וחסכון לקבוץ ולתמה. זה עונה על השאלה מי החליט ומתי. 2. זה בבירור ענף שירות - הוא מספק לחברים את האפשרות להגיע במהירות ויעילות למקומות ללא צורך לנהוג או לקחת מונית, אבל, ככתוב, יש כאן חסכון כספי לקיבוץ, וגם הכנסה, מאחר והתשלום על נסיעות תמה נכנס למשמר העמק במקום לשרות מוניות חיצוני. 4. החבר משלם שירותים רבים שהקיבוץ מספק - על חומרים במקרים רבים ועל עבודה בחלק מהמקרים. עד כאן תשובות טכניות לשאלותיך. מבין השורות עולה השאלה לגבי העסקת חברים בשרות - האם הם מתפרנסים, ואולי ניתן להרחיק לכת ולשאול האם במידה ולא נמצא חברים שירצו לעסוק בכך, האם נעסיק שכירים (תשובה תעזור לנו להבין מה באמת הערך של שירות זה)? הדיון הרחב יותר הוא האם הקיבוץ, הדורש מחבריו לעבוד, מחויב גם לספק מקום עבודה ומכאן לאיזו עבודה - דיונים שמתקיימים אחת לכמה שנים. שרות ההסעות, עקב אופיו, בעיקר בהסעות לנתב"ג, מאפשר עבודה חלקית ואף בשעות שונות ומשונות, וזה מאפשר לחברים העובדים חלקית, סטודנטים ועוד, לעמוד בדרישות העבודה של הקיבוץ. אף פעם לא מאוחר לדון ולהגדיר מחדש את המטרות והדרישות מהענף, ולשקול את תנאי הפעלתו בהתאם לשינויים שמתרחשים או לא באורחות חיינו.